به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، حمید استیلی پیشکسوت تیم ملی و باشگاه پرسپولیس مهمان برنامه SNN TV با موضوع بررسی وضعیت فعلی پرسپولیس و فوتبال ایران بود و به سوالات ما پاسخ داد. به دربی ۱۰۴ چه نمره‌ای می‌دهید؟ این دربی نسبت به دربی‌های گذشته کیفیت بهتری داشت، معدود دربی‌هایی است که کیفیت […]

استیلی: بازیکنانی که از پرسپولیس به استقلال رفتند آینده خوبی نداشتند

 

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، حمید استیلی پیشکسوت تیم ملی و باشگاه پرسپولیس مهمان برنامه SNN TV با موضوع بررسی وضعیت فعلی پرسپولیس و فوتبال ایران بود و به سوالات ما پاسخ داد.

به دربی ۱۰۴ چه نمره‌ای می‌دهید؟

این دربی نسبت به دربی‌های گذشته کیفیت بهتری داشت، معدود دربی‌هایی است که کیفیت بازی‌هایش خوب بشود، این جزو دربی‌هایی بود که نسبتاً کیفیت خوبی داشت به دلیل اینکه موقعیت زیاد ایجاد شد، وقتی خطاهای کمتری در زمین صورت بگیرد، یعنی کیفیت بازی بالاست و دو تیم یا یکی از دو تیم تلاش دارند بازی فنی ارائه کنند. یکی از دلایلی که پرسپولیس بهتر بازی کرد، مربی خارجی این تیم بود گاریدو در اسپانیا دربی‌های باکیفیت فراوانی را دیده و و تلاش می کند نمایش فنی تیمش در هر مسابقه، کیفیت مطلوبی داشته باشد. ضمن اینکه مربی خارجی حساسیت و اضطرابش پایین تر از مربی ایرانی است، یکی دیگر از دلایل موفقیت پزسپولیس، تجربه بازیکناش نسبت به استقلال بود که این بازیکنای با تجربه خیلی هم تاثیرگذار عمل کردند.  امید عالیشاه، سروش رفیعی، محمدحسین کنعانی زادگان، میلاد محمدی، مسعود ریگی و … گندوز هم یک بازیکن باتجربه‌ است، این‌ افراد به پرسپولیس کمک کردند تا پیروز شود، از لحاظ مالکیت توپ و ایجاد موقعیت‌ها هم سرخپوشان بهتر بودند.

هزینه‌های زیادی در فوتبال می‌شود٫ می‌توانیم امیدوار باشیم روزی پرسپولیس و استقلال، ورزشگاه اختصاصی داشته باشند

خیلی راحت می‌شود این دو تیم را صاحب ورزشگاه اختصاصی کرد.در ایران استادیوم‌های ۱۵ هزار نفری زیادی داریم اما در نگهداری آن‌ها با مشکل مواجه هستیم به این دلیل که نگهداری آن دست دولت است و در ورزش، هرچیزی که در دست دولت باشد با مشکل روبرو می‌شود. باید این زمین‌ها دست باشگاه‌ها قرار بگیرد هم هزینه دولت کم‌تر می‌شود هم باشگاه بهتر به این مسئله رسیدگی می‌کند.

پس از چند دهه، سرخابی ها به دو مجموعه پولدار واگذار شدند. ۶ بانک پرسپولیس را و هلدینگ خلیج فارس استقلال را خریداری کردند. وقتی مجموعه‌های پولدار، صاحب باشگاه‌ها هستند می‌توانند برای باشگاه‌ها استادیوم هم بسازند.

پرسپولیس و استقلال باید تبدیل به باشگاه شوند

تا فشار فیفا نباشد اتفاقی رخ نمی‌دهد٫ تا زمانی که فیفا ما را مجبور به کاری نکند کاری را انجام نمی‌دهیم. فیفا اعلام کرده است باید باشگاه های ما، فوتبال زنان داشته باشند٫ اگر فشار فیفا روی این قضیه نباشد آیا باشگاه‌های ما چنین کاری را انجام می‌دهند؟ خیر
ورود بانوان به ورزشگاه ها را هم  فیفا تاکید کرد تا حضورشان انجام شد٫ این به دلیل برابری جنسیتی است و ما نمی‌توانیم جدا از دنیا باشیم.

بازیکنانی که از پرسپولیس و استقلال به تیم رقیب رفتند سرنوشت خوبی نداشتند

با رامین رضاییان کار کرده ام. رامین بازیکن خیلی خوبی است، بازیکنی که خیلی زیاد تمرین می‌کند و در این مدت زمان هم خیلی شرایطش خوب شد، آمد راه آهن و بعد به پرسپولیس پیوست و بعد به کشورهای خارجی رفت و بعد هم به سپاهان و استقلال. وقتی بازیکنی تیمش را عوض می‌کند، شرایطی خاص را تجربه می کند. شاید در همه جای دنیا و طبق قرارداد حرفه‌ای مرسوم باشد که در همان چارچوب حرفه ای هم هواداران بارسلونا، انتقال به رئال را هضم نمی کنند در کشور ما می‌گویند حرفه‌ای ولی این طور نیست. در میان همه بازیکنانی که از پرسپولیس و استقلال به تیم رقیب رفته اند، همه بازیکنان دچار حاشیه و مشکل شده اند.  فقط احمدرضا عابدزاده بود که مشکلی برایش پیش نیامد به این دلیل که دروازه بان شماره یک تیم ملی بود.

پرسپولیس و استقلال بخاطر خدمت سربازی روی بازیکن سرمایه گذاری نمی‌کنند

پرسپولیس در چندسال اخیر آکادمی خوبی داشته است و به همین دلیل بازیکنان آکادمی‌اش را گاریدو روی نیمکت می‌آورد.

مربیان خارجی ریسک پذیر هستند و از بازیکنان جوان استفاده می‌کنند اما مربیان داخلی می ترسند. به علت شغل و جایگاهشان از بازیکنان جوان استفاده نمی‌کنند و کم‌تر به بازیکنان کم سن و سال بها می‌دهند.
بحث سربازی هم وجود دارد؛ تیم‌های بزرگ ایران مانند پرسپولیس و استقلال بازیکنان را از نونهالی رشد می‌دهند تا به سن امید برسند اما همین که داستان خدمت سربازی بازیکن پیش می آید، باید تیم را رها کنند. تیم‌ها به همین دلیل روی بازیکنان آکادمی سرمایه گذاری نمی‌کنند.

۴۰ بازیکن نباید زیر نظر یک ایجنت باشند

در فوتبال ما دایره کار برای مربیگری خیلی بسته است و بسیاری از بزرگان مثل دایی، مهدوی‌کیا، کریم باقری، خداداد عزیزی و … دیگر روی نیمکت‌ها نیستند. یکی از مشکلات بزرگ، نقش ایجنت‌هاست. هیچ جای دنیا نمی‌بینید ۴۰ بازیکن تحت نظر یک ایجنت باشند، اما در ایران این اتفاق می‌افتد.

ایجنت‌ها باید تحت قوانین مشخصی فعالیت کنند و تعداد بازیکنانی که زیر نظر دارند محدود شود. قانون‌گریزی و بی‌انضباطی‌ها باید متوقف شود تا فوتبال ما به مسیر درست برگردد و پیشرفت کند. 

در انتخابات فدراسیون شرکت نمی کنم چون رای نمی آورم

در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت نمی کنم چون می دانم نمی گذارند من رئیس فدراسیون فوتبال شوم. در چنین شرایطی، گزینه هایی برای ریاست فدراسیون فوتبال وارد می‌شوند که با خودشان هماهنگ هستند، افرادی در چرخه ریاست فدراسیون وارد می‌شوند که جزو تیم‌شان باشند، مگر اینکه الزامات دیگری بگذارند و مجمع بزرگتر و تعداد فوتبالی‌ها بیشتر باشند.

انتهای پیام/

منبع: ایسـنا